При всички положения фалитите на британската авиокомпания „Томас Кук“ и на един от най-големите български туроператори „Астрал Холидейз“ ще се отразят негативно на бранша. Това казва в интервю за Novini.bg зам.-председателят на Българската асоциация на туристическите агенции Георги Рачев.

Това е по-малката беля. По-важното е, че една част от фирмите, които са били партньори на „Астрал Холидейз“, няма да получат парите си или ще получат част от парите, защото сега се оформя една дълга опашка, на която първа застава държавата, след това са банките кредитори, след това са кредиторите юридически лица и най-накрая са обикновените граждани, които са ползвали туристическите услуги на „Астрал Холидейз“.

Фирмата има застраховка, която, за съжаление, не е голяма – само 700 000 лева. 15 български туристически фирми имат максималната застраховка за бранша от 1,4 млн. лева. Такава застраховка трябва да се прави при много по-малки обороти от тези, които е правила „Астрал Холидейз“ – от порядъка на около 30 млн. лева годишно, заяви Рачев.

Предполагам, че малкото туристи, като физически лица, които имат услуги в „Астрал“, ще си получат парите, въпросът е какво се случва с подизпълнителите, с другите фирми, които ще се наредят на една доста дълга опашка, за да си получат парите. А ако тези пари ги няма от „Томас Кук“, предполагам че „Астрал“ няма как и откъде да намери други пари, затова се е наложил този фалит, посочи Георги Рачев.

Юридическите отговорности трябва да бъдат ясно дефинирани, за да може да се отговори на въпроса кой ще поеме отговорността в случая, добави той.

По думите му фалитът на „Томас Кук“ няма да се отрази съществено на зимния туристически сезон у нас. По-важното е лятото. Трябва да се види какво се случва в Испания, в Италия, в Гърция и Турция, където държава, бранш и министерство се обединиха, за да могат много бързо тези хотели, които са натрупали задължения, да бъдат обявени в несъстоятелност, да бъде избрано ново ръковдство и тези хора да участват активно в предлагането на хотелски услуги през новия сезон.

Защото в противен случай ще изпуснем първоначалните записвания, западният свят е много динамичен, там празно няма да остане, веднага на мястото на „Томас Кук“ ще се наместят други туроператори. Това е важното, същественото, което трябва да направи министерството и браншът, за да може ние отново да участваме с пълни сили в следващия летен туристически сезон, подчерта експертът.

Като че ли акцентът е върху хотелиерите, ако не се окаже, че покрай „Астрал Холидейз“ има и други фирми, които няма да получат своите пари, те пък от своята страна няма да се разплатят със своите доставчици и ще се получи домино – да се надяваме, че то няма да бъде голямо. Дори фалитът на „Томас Кук“ да засегне и около 60 хотела, каквато е информацията, това пък е шанс ние да участваме в преструктурирането на пазара, което неминуемо ще следва в Европа, защото говорим за милиони туристи, които използваха услугите на „Томас Кук“.

За това трябва време, зависи от личните качества на хората от бизнеса, а и Министерството на туризма трябва да заеме своето място и на ниво Министерски съвет да се каже, че това е отрасъл, който освен пари и чиста печалба, носи индиректно допълнително увеличаване на богатството на всички нас чрез плащането на осигуровки, чрез плащането на данъци. Достатъчно е да се огледаш какво правят в Гърция, в Испания, в Турция и да видиш как държавата изцяло застава зад бранша и участва с каквото може, каза още зам.-председателят на Българската асоциация на туристическите агенции Георги Рачев.

Споделете или харесайте в социалните мрежи:
error

Вашият коментар