Потребителите имат право по всяко време по тяхна инициатива и без вина на туроператора да отменят закупена пакетна почивка. Правилото е предвидено в Закона за туризма и следва да бъде заложено в подписания между двете страни договор за организираното пътуване. Това припомни Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите (КЗП) пред Bulgaria ON AIR по повод резервациите за Коледно-новогодишните празници.

Не е регламентиран период, в който туристите могат да се откажат от пътуването, но трябва да имат предвид, че най-вероятно ще им се наложи да платят обоснована такса и че нейният размер ще зависи от оставащото време до датата на заминаването. „Колкото по-рано се откажем, толкова по-ниска ще бъде тази такса“, обясни Игнат Арсенов и добави, че това трябва да бъде предварително уговорено в договора. „Ето защо полезен съвет за потребителите е преди да поискат отмяна на договора, да погледнат какви са неговите правила и каква такса може да им бъде наложена“, каза още той.

Въпросните такси имат отношение към спецификата на работа на самите туроператори, които извършват своите разплащания. Колкото времето напредва, толкова намаляват възможностите за отмяна или промяна на направените от тях резервации, както и за намирането на алтернативни туристи, които да пътуват. Така таксата се увеличава. Това може да е уговорено в договора, но туроператорът ще трябва да докаже тези вреди.

„Въпреки че в договора е записана тази такса, потребителите имат право да поискат обосновка от туроператора защо им се налага тази такса, тъй като може да решат, че е много висока. Тогава той трябва да даде обосновано становище“, разясни Арсенов. Той предупреди, че когато пътуването наближава, тези такси могат да бъдат доста големи, а понякога да достигнат и до 100% от заплатената за пакетната почивка сума.

Игнат Арсенов информира и за правата на туристите, когато пътуването не се състои по вина на туроператора. Тогава те имат право на пълно възстановяване на сумите, а в някои случаи – и на допълнително обезщетение.

Ако има условие пътуването да се състои само при набирането на определен минимален брой пътници, за да може туроператорът да прекрати договора без неустойки към потребителя, това трябва да е изрично предвидено в договора. В случай че потребителят не е бил предварително уведомен, то той ще има право на пълно възстановяване на сумата“, подчерта Арсенов.

Споделете или харесайте в социалните мрежи:
error

Вашият коментар